top of page

Huisregels en Gedragscode

​

Artikel 1. Algemeen 

​

1.1 The Blue Stars heeft met het opstellen van dit Huishoudelijk Reglement tot doel de punten en zaken te regelen waarin door de Statuten niet wordt voorzien. Al wat vastgelegd is in Het Huishoudelijk Reglement heeft betrekking op regels en afspraken en besluiten zoals die  zijn bepaald in de Algemene Leden Vergadering. 

​

1.2 Leden kunnen zich niet beroepen op onbekendheid met de Statuten, het Huishoudelijk Regelement of de Gedragsregels. De statuten zijn op te vragen bij het secretariaat. Het Huishoudelijk Reglement en de Gedragsregels staan gepubliceerd op de website van de vereniging.

 

Artikel 2 Lidmaatschap en beëindiging lidmaatschap

​

2.1 Het lidmaatschap en inschrijving wordt aangevraagd via het digitale formulier op de website. Na ontvangst van het formulier en het inschrijfgeld, start het lidmaatschap bij de vereniging. Voor minderjarige (tot en met zeventien jaar) personen geldt dat de inschrijving dient te worden gedaan door een van de ouders of een andere wettelijke volwassen vertegenwoordiger die het  inschrijfformulier dient te ondertekenen.

2.2 Het lidmaatschap wordt aangegaan voor tenminste een jaar of wel een seizoen of een gedeelte daarvan.

2.3 Opzeggen of het lidmaatschap beëindigen kan uitsluitend schriftelijk of via email en dient te geschieden bij de ledenadministratie, uiterlijk op de 1ste mei voorafgaand aan de start van het nieuwe seizoen.

2.4 In het geval het lidmaatschap wordt beëindigd na 1 mei, maar voor de aanvang van het nieuwe seizoen zal minimaal de aan de NBB verschuldigde bondscontributie voor het nieuwe seizoen in rekening worden gebracht.

2.5 In het geval dat het lidmaatschap beëindigd wordt na aanvang van het nieuwe seizoen (1 augustus), dan is het betreffende lid de volledige jaarcontributie verschuldigd.

2.6 Aanmeldingen voor het lidmaatschap kunnen altijd ter beoordeling aan het bestuur worden voorgelegd. Het bestuur kan besluiten een lidmaatschap te weigeren. Dit besluit zal altijd schriftelijk worden meegedeeld en toegelicht aan het aspirant-lid of in het geval van minderjarigheid aan de ouder(s) of wettelijke vertegenwoordiger.

2.7 Als een lid na opzegging wil overstappen naar een andere vereniging  zal een schuldvrijverklaring moeten worden verstrekt. Het benodigde formulier dient het lid zelf aan te vragen bij de NBB en op te sturen naar de Penningmeester. De verklaring wordt alleen afgegeven en ondertekend indien het lid aan al zijn/haar financiële verplichtingen heeft voldaan.

 

Artikel 3 Leden

​

3.1 Bij The Blue Stars kunnen de volgende leden worden ingeschreven. Wedstrijd spelende leden, niet-spelende leden, trainende leden.

3.2 Wedstrijdspelende leden zijn leden die deelnemen aan door of namens de NBB georganiseerde competities. Niet-spelende leden zijn leden die niet deelnemen aan door of namens de NBB georganiseerde competities, maar wel door de Algemene Leden Vergadering in het bestuur zijn gekozen of door het bestuur of onderliggende commissie als kaderlid zijn aangesteld. Trainende leden komen niet uit in officiële competities, maar maken wel gebruik van de trainingsfaciliteiten.

3.3 Alle onder 3.1 genoemde leden hebben het recht:

Vanuit de Algemene Leden Vergadering controle uit te oefenen op het bestuur en de door het bestuur aangestelde commissies en kunnen zodoende invloed uitoefenen op het te voeren bestuursbeleid.

Op uitnodiging van het bestuur aanwezig te zijn bij of het bezoeken van, door of namens het bestuur georganiseerde besloten evenementen.

3.3 Wedstrijd spelende leden en Recreanten hebben naast de in 3.2 genoemde rechten, het recht trainingen te bezoeken die door het bestuur in verenigingsverband worden georganiseerd.

3.4 Alle onder 3.1 genoemde leden hebben de plicht:
a) de reglementen van de NBB na te leven (opvraagbaar via www.basketball.nl);
b) de reglementen, de gedragsregels en de besluiten zoals gepubliceerd en in te zien op de website van de vereniging na te leven.
c) bij aanvang van het seizoen de jaarcontributie te betalen die verbonden is aan het lidmaatschap van de vereniging;
d) binnen één maand na melding de door de vereniging in rekening gebrachte boetes of andere kosten, inclusief doorbelaste boetes van de NBB, te betalen;
e) adreswijzigingen of wijzigingen in e-mailadres zo spoedig mogelijk mee te delen aan de ledenadministratie;
f) op verzoek van bestuurs- of kaderleden deel te nemen aan activiteiten die nodig zijn om het wedstrijdprogramma soepel te laten verlopen (onder andere bezetting jurytafel, het vervullen van scheidsrechterstaken, het uitvoeren van zaaldiensten);
g) bij verhindering van het deelnemen aan geplande wedstrijden de daarvoor aangewezen persoon tijdig te berichten dat hij/zij verhinderd is;
h) er van uitgaande dat het betreffende lid de leeftijd van vijftien jaar heeft bereikt (in principe vanaf U16), een door de vereniging georganiseerde scheidsrechterscursus te volgen;
i) er van uitgaande dat het betreffende lid de leeftijd van dertien jaar heeft bereikt (in principe vanaf U14), een door de vereniging georganiseerde tafelcursus te volgen;
j) Competitie spelende leden vanaf u16 tafelen en /of fluiten*
k) Alle ouders van jeugdspelers (uitzonderingen daargelaten) volgen een tafelcursus en verzorgen om de beurt het klokken & schrijven bij thuiswedstrijden, het rijden naar uitwedstrijden.
l) wedstrijden te spelen in de door de vereniging voorgeschreven wedstrijdkleding, zoals omschreven in artikel 6;
m) zich te houden aan de door of namens het bestuur gegeven aanwijzingen;
n) het onder artikel 6.2 omschreven communicatieprotocol na te leven.

3.5 Het is leden, zonder schriftelijke goedkeuring van het bestuur, niet toegestaan actief betrokken te zijn bij trainingen, wedstrijden of toernooien van andere verenigingen. Door de NBB georganiseerde selectietrainingen en -wedstrijden zijn hiervan uitgezonderd.

3.6 Een lid heeft zich te houden aan de gangbare normen en waarden zoals deze binnen de vereniging gelden.

3.7 Ereprijzen die door teams worden behaald worden automatisch het eigendom van de ver-eniging. Deze prijzen worden op een daarvoor bestemde plaats in de sporthal tentoongesteld, tenzij het bestuur het nuttig oordeelt deze op een andere plaats te bewaren. Persoonlijke prijzen zijn voor het betreffende lid.

 

Artikel 4 Ereleden of Leden van Verdienste

​

4.1 Benoeming tot Erelid of Lid van Verdienste is alleen mogelijk bij besluit van de Algemene Leden Vergadering met een meerderheid van tweederde van de geldig uitgebrachte stemmen. De voordracht dient plaats te vinden door het bestuur.

4.2 Ereleden en Leden van Verdienste zijn vrijgesteld van contributie.

 

Artikel 5 Contributie

​

5.1 Met het invullen en opsturen van het aanmeldingsformulier verplicht het lid zich tot betaling van het inschrijfgeld en de verschuldigde contributie. Indien het bestuur vanuit artikel 2.2 het lidmaatschap weigert, dan worden deze kosten niet in rekening gebracht.

5.2 De hoogte van de contributie wordt bepaald per lidmaatschapcategorie, zoals omschreven in artikel 3.1, en kan verschillen voor teams die uitkomen op verschillende niveaus.

5.3 De contributie dient te worden voldaan voor de aanvang van het betreffende basketballseizoen volgens de door het bestuur vastgestelde betalingsregeling.

5.4 Indien de contributie niet tijdig wordt voldaan, heeft de vereniging het recht het desbetreffende lid wettelijke rente in rekening te brengen.

5.5 De inning van de contributie wordt door de vereniging uitbesteed aan “Club Collect”

 

Artikel 6 Wedstrijdkleding

​

6.1 Wedstrijdkleding wordt door de leden aangeschaft via de vereniging. Na betaling en ontvangst is het tenue eigendom van het lid.  

Artikel 7 Bestuur

7.1 Volgens de statuten dient het bestuur uit minimaal drie personen te bestaan. Al dan niet op voordracht van het bestuur bepaalt de Algemene Leden Vergadering de uiteindelijke grootte en samenstelling van het bestuur. Het bestuur bestaat uit de volgende personen:

1. Voorzitter
2. Penningmeester
3. Secretaris
4. Algemene bestuursleden eventueel met een rol in een commissie.

​

7.2 Het bestuur dient zorg te dragen voor een actueel beleidsplan. Dit beleidsplan is ter inzage voor de leden bij het secretariaat.

7.3 Het bestuur heeft de verplichting de leden de benodigde faciliteiten te bieden, zodat de leden de basketbalsport conform de doelstellingen van de vereniging kunnen uitvoeren.

7.4 Het bestuur ziet erop toe dat leden de Statuten, het Huishoudelijk Reglement en de Gedragsregels van de vereniging naleven.

 

Artikel 8 Commissies.

​

8.1 Commissies kunnen worden aangesteld door het bestuur. Op de Algemene Leden Vergadering maakt het bestuur de aanstelling van commissies bekend.

8.2 In alle commissies zit indien mogelijk één lid van het bestuur, bij voorkeur in de functie van voorzitter.

8.3 De commissies vergaderen zo vaak zij dit nodig achten of op verzoek van het bestuur. Vanuit de commissievergaderingen vindt rapportage plaats naar het bestuur.

8.4 Het bestuur heeft altijd toegang tot de commissievergaderingen. Commissies adviseren het bestuur. Het bestuur is het enige orgaan dat beslissingsbevoegd is.

8.5 Door de verschillende commissies kunnen kaderleden worden aangesteld. Deze kaderleden voeren activiteiten uit binnen de vereniging onder verantwoording van de betreffende commissie, c.q. het bestuur.

 

 

Artikel 9 Communicatie

​

9.1 De vereniging verstuurt periodiek Nieuwsbrieven. Hierin staat alle informatie die de leden van de club nodig hebben voor het verspelen van hun wedstrijden en het uitvoeren van de taken waarvoor leden zijn ingedeeld door de vereniging.

9.2 De vereniging heeft diverse social media platforms waaronder een eigen website (https://bluestarsbasketbal.nl/) met allerhande informatie over de vereniging.

9.3 Informatie over de vereniging mag alleen door of met toestemming van het bestuur aan derden worden verstrekt. Mondelinge, schriftelijke of internet of andersoortige elektronische communicatie uit naam van de vereniging mag alleen door of met uitdrukkelijke toestemming van het bestuur plaats vinden.

 

Artikel 10 Aansprakelijkheid

​

10.1 De NBB sluit voor alle door de vereniging bij de NBB aangemelde leden een standaard ongevallen en aansprakelijkheidsverzekering af. De actuele polisvoorwaarden zijn na te lezen op de website van de NBB.

10.2 De aansprakelijkheid van de vereniging en de daarmee gepaard gaande schade beperkt zich tot de zaken die gedekt zijn door de NBB ongevallen en aansprakelijkheidsverzekering.

10.3 De vereniging kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor en aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor vermissing van, en/of schade toegebracht aan eigendommen van leden.

 

Artikel 11 Strafbepalingen vereniging

​

11.1 Bij overtreding door leden van het Huishoudelijk Reglement en of de gedragsregels heeft de vereniging de bevoegdheid strafmaatregelen aan te wenden.

11.2 De vereniging kent de volgende strafmaatregelen:
a) het opleggen van geldboetes tot maximaal 25% van de verenigingscontributie, naar boven afgerond op hele euro’s. De hoogte van de boetes wordt vastgesteld door het bestuur. Voor gangbare boetes als niet opkomen voor fluiten of tafelen staat de hoogte van de boetes op de website
b) het schorsen van een lid voor één of meerdere wedstrijden;
c) royement van het lidmaatschap.

11.3 Een geldboete kan worden opgerlegd indien:
a) het lid de plichten zoals omschreven in artikel 3.5 niet vervult;
b) het lid het gestelde onder artikel 3.6 en 3.7 niet naleeft.

11.4 Een schorsing voor één of meerdere wedstrijden kan worden gegeven indien:
a) het lid bij herhaling het Huishoudelijk Reglement en/of de gedragsregels overtreedt;
b) het lid de contributie en of de hem/haar in rekening gebrachte boetes niet op tijd betaalt;
c) het lid aan een training, oefen- of vriendschappelijke wedstrijd van een andere basketballvereniging deelneemt, zonder schriftelijke toestemming van het bestuur;
d) het lid zich niet houdt aan de door of namens het bestuur gegeven aanwijzingen.

11.5 Een royement kan plaatsvinden, indien:
a) het heffen van een geldboete en het schorsen van een of meerdere wedstrijden niet hebben kunnen voorkomen dat het lid wederom het Huishoudelijk Reglement en/of de gedragsregels overtreedt;
b) het bestuur van mening is dat het betreffende lid zich zo buitensporig gedraagt en dat handhaving binnen de vereniging niet meer verantwoord is;
c) het lid niet tijdig de verenigingscontributie of de uitstaande boetes betaalt
d) Voor tot royement wordt overgegaan kan desgewenst een gesprek (hoor- en wederhoor) tussen bestuurslid en lid plaatsvinden. Bij leden jonger dan 18 jaar vindt dit gesprek plaats in het bijzijn van een ouder/voogd.

 

Artikel 12 Strafbepalingen NBB
 

12.1 De NBB heeft vanuit haar Algemene Bepalingen de mogelijkheid strafmaatregelen aan te wenden indien leden het wedstrijdreglement van de NBB overtreden.
12.2 Door de NBB aan de vereniging opgelegde geldboetes vanuit bovengenoemd wedstrijdreglement kan door de vereniging direct worden doorbelast naar het betreffende lid. Het boetebedrag wordt daarbij verhoogd met € 2,50 administratiekosten.
12.3 De NBB informeert de leden rechtstreeks over door de tucht- en geschillencommissie van de NBB aan hen opgelegde schorsingen. De vereniging ontvangt een kopie van de NBB.

 

Artikel 13 Protest en beroep


13.1 Tegen een uitspraak van een commissie of kaderlid (opgelegde boetes, schorsing) kan schriftelijk protest of beroep worden aangetekend bij het bestuur. Dit beroep dient binnen één week na schriftelijke mededeling vanuit het bestuur te zijn ontvangen door het secretariaat van de vereniging.
13.2 Dit protest of beroep wordt op de eerstvolgende bestuursvergadering behandeld.

 

Artikel 14 Wanbetaling

​

14.1 In het geval er sprake is van wanbetaling wordt het desbetreffende lid direct als wanbetaler aangemeld bij de NBB.

14.2 Om nakoming van de financiële verplichtingen af te dwingen kan door het bestuur een gerechtelijke invorderingsprocedure worden gestart, waarvan alle hiermee verbandhoudende kosten voor rekening van het desbetreffende lid komen.

 

Artikel 15 Wijziging Huishoudelijk Reglement

​

15.1 Elke wijzing van het Huishoudelijk Reglement kan alleen effectief gemaakt worden na formeel besluit van akkoord door de Algemene Leden Vergadering. Daarbij dient het voorstel tot wijziging op de agenda worden vermeld. Om een besluit tot wijziging te effectueren moet een meerderheid van tweederde van het aantal bij de ALV aanwezige en geldig uitgebrachte stemmen worden gehaald.

15.2 Door de Algemene Leden Vergadering wordt ook de ingangsdatum van de wijziging vastgesteld.

 

Artikel 16 Slotbepaling

​

In alle gevallen waarin de wet, de Statuten of dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur. 

bottom of page